A mai gazdasági környezetben egyre nehezebb tartósan kiemelkedni a versenytársak közül. A technológia gyors fejlődése, a globális piacok nyitottsága és a vevői igények gyors változása miatt a vállalkozásoknak újra és újra meg kell találniuk, miben lehetnek jobbak vagy mások. De mit is jelent pontosan a versenyelőny, és hogyan érhető el?
Mi az a versenyelőny?
A versenyelőny egy olyan képesség, erőforrás vagy stratégia, amely lehetővé teszi, hogy egy vállalat jobban teljesítsen, mint a versenytársai – akár az árban, a minőségben, az ügyfélélményben vagy az innovációban. A versenyelőny az, ami megkülönbözteti a vállalatot versenytársaitól. A cél nem pusztán a piacon maradás, hanem a növekedés és a hosszú távú siker.
A versenyelőnyt többféleképpen is el lehet érni
- Költségelőny – A vállalat alacsonyabb költséggel tudja előállítani termékeit vagy szolgáltatásait, így kedvezőbb árat kínálhat és nagyobb árréssel dolgozhat. A jelenlegi piaci helyzetben, a vásárlók erősen érzékenyek az árra, pár százalék különbség is más felé tudja terelni a biztosnak hitt vásárlókat. Ilyen piacon mozognak az alapvető élelmiszerekkel, elektronikával vagy ruházattal foglalkozó vállalkozások.
- Egyediség – Az ügyfelek számára valamilyen szempontból egyedibb, vonzóbb a termék vagy szolgáltatás, azzal a céllal, hogy minden vevő számára vonzóbb legyen, szélesebb piacot célozva. Ilyen megkülönböztetés lehet például egy termékhez járó kiegészítő szolgáltatás, egy kiterjesztett garancia vagy egy jobb ügyfélszolgálat.
- Fókuszált stratégia – Egy jól körülhatárolt piaci szegmensre koncentrálnak, amit mélyebben megértenek és kiszolgálnak, mint a versenytársak. Nem mindenkihez szólva, hanem egy szűk piaci rést megcélozva. Például a különböző ételérzékenységek gyártására szakosodott vállalatok, vagy egy fuvarozó vállalkozás, akik hűtött áru szállítására specializálódtak.
Miből lehet tartós előnyt kovácsolni?
A tartós versenyelőnyt azok az elemek adják, amelyeket a versenytársak nehezen tudnak lemásolni vagy utánozni.:
- Innováció és digitalizáció – Azok a vállalatok, amelyek gyorsan reagálnak a technológiai változásokra, új üzleti modelleket, vagy digitális megoldásokat vezetnek be, lépéselőnyhöz jutnak.
- Szervezeti kultúra – Egy támogató, rugalmas, tanulásra nyitott vállalati kultúra erős belső versenyelőny lehet, amit kívülről nehéz lemásolni.
- Ügyfélélmény – A vevőközpontúság, a személyre szabott szolgáltatás vagy a kiemelkedő ügyféltámogatás olyan bizalmat épít, amelyet az árverseny nem tud megingatni.
- Adatvezérelt működés – Azok a cégek, amelyek képesek jól használni a rendelkezésükre álló adatokat (pl. vásárlói szokások, készletszintek, értékesítésben lévő trendek, beszállítói megbízhatóság), gyorsabb és jobb döntéseket hozhatnak
Példák a gyakorlatból
- Saját flottával rendelkező nagykereskedők, akik maguk végzik szállítási feladataikat, akár 30%-ot is meg tudnak spórolni a futott kilométereken járattervező szoftvert használva, és ezzel optimalizálva fuvarjaikat. A szállításból adódó költségek így jelentősen csökkenthetők, a használt járművek száma minimalizálható magas járműkihasználtság mellett, ezzel pedig az árak alacsonyan tarhatók.
- Raktári szoftverek (WMS), vonalkódos vagy RFID-alapú azonosítás, automata komissiózás vagy valós idejű készletkezelés mind gyorsítják a folyamatokat és csökkentik a hibákat. Ez alacsonyabb költséget és jobb vevői élményt eredményez, továbbá a megfelelő logisztikai paraméterek ismerete a raktári operációt és a fuvarszervezést is jelentősen egyszerűsíti.
A versenyelőny nem örök
Fontos felismerni, hogy a versenyelőny nem állandó – amit ma előnyként élvezünk, az holnapra iparági standarddá válhat. Ezért a folyamatos fejlődés, az új lehetőségek keresése, és az ügyfelek visszajelzéseire való nyitottság kulcsfontosságú. A legnagyobb versenyelőny sokszor maga az alkalmazkodóképesség.