A Globális
felmelegedés következményeit folyamatosan érezzük környezetünkön, évről-évre
újabb és újabb rekord kilengések tapasztalhatók a hőmérsékletben
Ezeknek a
változásoknak oka az üvegházhatású gázok (ÜHG) környezetben való magas és egyre
növekvő koncentrációja
Az egységes
karbonlábnyom számításra több ISO szabvány és protokoll is rendelkezésre áll. GHG
protokoll (1. ábra) szerint egy vállalat karbonlábnyoma három területre
osztható fel
1. Direkt kibocsátás: a vállalat saját
tulajdonában álló javak közvetlen kibocsátása, ilyen lehet a gyártásból
származó közvetlen égéstermék de a saját flottával való szállítás is ide
tartozik.
2. Indirekt elektromos kibocsátás: a vállalat
által felhasznált energia előállításhoz szükséges kibocsátás.
3. Indirekt külső kibocsátás: a vállalat
tevékenységének következtében keletkező kibocsátás más szereplők részéről, mint
a beszállítók karbonlábnyoma a saját gyártásuk, vagy szállításuk révén, de ide
tartozik a vállalat saját eladott termékeink felhasználásból adódó kibocsátás
is.
Az eltérő ágazatokban működő vállalatoknál az összes kibocsátás mértéke és a három terület részaránya is jelentősen különbözhet (2. ábra). Elsődleges cél azonban az, hogy minden iparterületen csökkenés legyen realizálható az üvegházhatás visszaszorítására, mivel a globálisan kibocsátott ÜHG 71%-a vállalatok kibocsátásából ered [7]. Nem véletlen, hogy az Európai Unió 2050-re a teljes karbonsemlegességet tűzte ki célul. Az is elmondható, hogy a mai világban egy cég megítélésében erősen közrejátszik annak környezettudatossága, mind a vásárlók mind az élenjáró vállalatok (indirekt külső kibocsátásuk csökkentése érdekében) előnyben részesítik a kisebb karbonlábnyommal rendelkező szolgáltatókat [8].
A szállításból adódó direkt és beszállítóként működve indirekt kibocsátás jelentős szeletet tesz ki a vállalatunk és partnereink környezeti terheléséből. Járműveink fogyasztásának mértéke egyenesen arányos a CO2 kibocsátás mennyiségével [9], így elsődleges cél lehet a megtett kilométerek csökkentése.
Ebben nyújt segítséget korszerű fuvarszervezési megoldásunk a Transopt, a flották által futott kilométerek akár 30%-kal csökkenthetők (3. ábra), és ehhez nincs szükség új járművek vásárlására, jelentős költségek mozgatására, pusztán a bejárási sorrend és a járművekhez rendelt igénypontok optimalizálásával érhető el ez a megtakarítás. A hosszútávú növekedés fenntartására is lehetőség van szoftverünkkel, mivel a rendszer használatával a járművek kihasználtsága is javul, ezért ugyanazt a kiszállítandó mennyiséget várhatóan kevesebb járművel vagy a növekvő nagyobb mennyiségeket változatlan járműszámmal lehet megvalósítani.
Pataki Balázs, ügyvezető
Források:
[1] |
„Bekeley Earth,” [Online]. Available: https://data.berkeleyearth.org/locations/47.42N-20.13E. |
[2] |
„European Comission,” [Online]. Available: https://climate.ec.europa.eu/news-your-voice/news/how-climate-change-disrupting-rainfall-patterns-and-putting-our-health-risk-2023-08-03_en. |
[3] |
„myclimate,” [Online]. Available: https://www.myclimate.org/en/information/faq/faq-detail/what-are-the-effects-of-climate-change/. |
[4] |
„Global Carbon Project,” [Online]. Available: https://globalcarbonbudget.org/carbonbudget2023/. |
[5] |
„Wikipédia,” [Online]. Available: https://hu.wikipedia.org/wiki/Karbonl%C3%A1bnyom. |
[6] |
„Greenhouse Gas Protocol,” [Online]. Available: https://ghgprotocol.org/sites/default/files/standards/ghg-protocol-revised.pdf. |
[7] |
„Heinrich Böll Stiftung,” [Online]. Available: https://cz.boell.org/en/2023/07/26/individual-carbon-footprint-how-much-does-it-actually-matter. |
[8] |
„Portfolio,” [Online]. Available: https://www.portfolio.hu/uzlet/20221005/a-karbonlabnyom-merese-egyre-inkabb-kotelezo-a-cegeknek-571183. |
[9] |
„WLPT Facts,” [Online]. Available: https://www.wltpfacts.eu/link-between-co2-emissions-fuel-consumption/. |